אודותיי

אפרת מעיין, פסיכולוגית קלינית יונגיאנית ומטפלת בעזרת בעלי חיים.

מפתחת שפת "ארץ יצורי הנפש" והקלפים הטיפוליים המייצגים אותה, ומחברת הספר "המסע לשדונזיה".

עובדת שנים רבות בתחום של טיפול רגשי בילדים, נוער ומבוגרים, הדרכת הורים, הדרכת מטפלים וצוותי טיפול וחינוך. מפתחת כלים יצירתיים לטיפול והנחייה, מנחת קבוצות וסדנאות המשלבות בעלי חיים, טבע, קלפים, דמיון מודרך ויצירה. מרצה על טיפול בעזרת בעלי חיים, וממפתחי התחום בישראל ובעולם.

עובדת בקליניקה פרטית, ומנהלת מרכז לטיפול בעזרת בעלי חיים בקהילה לגמילה מהתמכרויות.

בעלת ניסיון רב בטיפול בנפגעי טראומה, מכורים, נוער בסיכון, משברי חיים, בעיות קשב, אובדנים ועוד.

"האני מאמין" שלי:

בכל אדם חבויים כוחות נפש ייחודיים, יכולות ריפוי והדרכה פנימית.

 תפקידי כעוסקת בתחום של טיפול רגשי וכמנחה – להיות מלווה במסע לגילוי כוחות אלו, העצמתם וזיהוי הגורמים המעכבים את היכולת להשתמש בהם.

 ככל שנכיר יותר היבטים וקולות מהמגוון העצום החבוי בתוכנו ונלמד ליצור דיאלוג ביניהם – כך נזכה בהרחבת החופש הפנימי, רשות בחירה ומרחב לביטוי עצמי עמוק ואותנטי.

ככל שנלמד להכיר את ה"שדונים" שלנו (אותם היבטים פחות אהובים של עצמנו), לקבל אותם, לשלוט בהם ולהתיידד איתם, נוכל לחיות חיים יותר מלאים ולעורר כוחות צמיחה שחבויים בנו

״ארץ יצורי הנפש״ היא שפה רגשית – טיפולית, שפותחה מתוך שנים של ניסיון קליני על מנת לסייע לילדים, מתבגרים ומבוגרים במסע ההתפתחות הנפשי שלהם, לשפר את המודעות העצמית, להבין ולבטא טוב יותר את עצמם, לחזק את הדימוי העצמי ואת היכולת ל ניהול פנימי ולוויסות רגשי והתנהגותי.

זוהי שפה של טיפול רגשי המסייעת להתוודע באופן מרתק לעולמנו הפנימי, להכיר את מגוון הניגודים והקולות הפנימיים שבתוכנו ולאפשר דיאלוג ביניהם. להתבונן על דפוסי התנהגות וחשיבה מקובעים, ולגלות כוחות של שינוי ויכולת לטרנספורמציה. הקלפים מיועדים לעבודה טיפולית, אימון, הנחיית קבוצות, הדרכה, חינוך ושיח משפחתי, ומתאימים לשימוש עם מגוון גילאים.

השפה פותחה מתוך אמונה עמוקה בכוחות הריפוי החבויים בנפש האדם.
היא מאפשרת העצמה של כוחות אלו, כמו גם התבוננות על הגורמים החוסמים והמעכבים את השימוש בהם.

הטכניקה של טיפול רגשי בעזרת שפת "ארץ יצורי הנפש" מבוססת על עבודה מטפורית עם קלפים טיפוליים, שבכוחה להעלות תכנים לא מודעים אל המודע, לעקוף הגנות ומחסומים, ולשנות את האווירה הרגשית. לכן היא מאפשרת להתייחס גם לתכנים רגשיים קשים באופן ״משחקי״ ולחשוף חולשות וכאבים בדרך לא מאיימת. היא משלבת מגוון גישות טיפוליות: הגישה היונגיאנית, רעיונות מהטיפול הנרטיבי, CBT , גשטאלט, פסיכותרפיה בודהיסטית וכלים של התמקדות וSE.

בשימוש עם ילדים: כלי זה נועד לסייע למטפלים, הורים ומחנכים לעזור לילד לבנות ולחזק את כוחות האגו, ע״י כך שהוא לומד להכיר את הדחפים והרגשות המניעים את התנהגותו ורוכש שפה רגשית המעודדת יותר שליטה עליהם. כתוצאה מכך הילד מפתח כלים שעוזרים לו להתגבר על פחדים והתנהגויות הרסניות, להתמודד טוב יותר עם בעיות משמעת וללמוד איך להפוך חולשה לכח.

הדימויים של כוחות הקסם והשדונים, שואבים השראה מהתאוריה של מייקל וויט ודיויד אפסטון ומהמושג ״החצנה״ שהם פיתחו: ״החצנה היא גישה טיפולית המעודדת אנשים להתייחס אל הבעיות המעיקות עליהם כאל אובייקטים, ולעתים אף להאניש אותן. בתהליך זה הבעיה הופכת לישות נפרדת ועל ידי כך חיצונית לאדם. תהליך ההחצנה מוביל לכך שהבעיות הנחשבות כטבועות במבנה האישיות והתכונות המקובעות יחסית, נעשות מקובעות פחות וכובלות פחות״. 
(״אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות״ / וויט ואפסטון 1999)

השדונים

השדונים, הם דימוי לדחפים, יצרים, רגשות ודפוסי התנהגות וחשיבה, שכאשר הם ״משתלטים״ עלינו – הם מובילים אותנו להתנהג או להרגיש באופן שפוגע בנו או בסביבתנו. דימוי זה מאפשר להתייחס לרגשות, התנהגויות והיבטים ״שליליים״ באופן פחות מאיים, להחצין ולהאניש אותם – מה שמוביל לאפשרות ליצור איתם דיאלוג ולגיוס של מוטיבציה להתמודד איתם.

לדוגמא: במקום להגיד ״זה ילד / מבוגר תוקפני״, ניתן לומר: ״שדון הכעס השתלט עליו״. לתוצאות ההתנהגות של הילד/ המבוגר הכועס, ניתן להתייחס כ״מה שקורה כאשר אתה נותן לשדון הכעס להשתלט עליך״, ואז להתחיל לבדוק איתו איזה מחיר הוא משלם עקב כך (כועסים עליך, מאוכזבים ממך, מענישים אותך, מונעים ממך פריווילגיות , מתרחקים ממך וכדומה).

ילד או מבוגר שלומד להתייחס אל הכעס שלו באופן כזה, מתחיל בהדרגה ליצור מרחק מסויים בין כוחות האגו הבריאים שלו, לבין הרגש של הכעס והדחף התוקפני שבא בעקבותיו. המרחק הזה נעשה מוחשי וברור יותר כאשר מאפשרים לו להאניש את הכעס – לדמות אותו ל״ייצור״ בעל צורה, קול, דפוסי התנהגות וכדומה. כך ניתן להתחיל ליצור דיאלוג פנימי עם הדחף שמנסה להשתלט עליו – עצם הדיאלוג כבר מעודד שליטה פנימית יותר גדולה.

עבודה כזו עם ילדים, מאפשרת לילד לחוות את המבוגר שלצידו (מטפל, הורה, מחנך) לא כמישהו שנוזף בו, מאוכזב ממנו או כועס עליו, אלא כדמות מסייעת הרוצה לעזור לו להתמודד מול ״השדון״ ולא לתת לו להשתלט עליו. כך הוא חש פחות בודד בתוך מעגל קסמים שלילי, ופחות חסר ישע מול רגשותיו ודחפיו.

כוחות הקסם של הלב

כוחות הקסם של הלב, הם הכוחות הבריאים של האגו המאפשרים ניהול פנימי ובחירת התנהגויות המותאמת לסיטואציה, והכוחות המרפאים בנפש, המאפשרים לאדם להתמודד מול קשיים חיצוניים ופנימיים. עצם ה״גילוי״ של כוחות אלו, האפשרות להתבונן בהם ולקרוא להם בשם – מעצים ומחזק את הדימוי העצמי ואת יכולת הוויסות הפנימית. השימוש בשפה הזו, מעודד ילדים ומבוגרים לחזק את כוחות ההתמודדות שלהם, להתחבר ולחזק את המשאבים הנפשיים ולגייס את המוטיבציה להתגבר על ההתנהגויות / דפוסים שליליים.

לדוגמא: ילד או מבוגר שזיהה את ״שדון הכעס״ שלו, הבין מה המחיר שהוא משלם על כך שהשדון משתלט עליו בכל פעם מחדש, ומפגין נכונות להתמודד מול השדון – ישמח לגלות את ״הכח לשלוט בעצבים״. בכדי לסייע לו בכך, חשוב מאוד שהאדם המסייע לו ברכישת השפה, יעצים ויפרגן לכל ניצן ראשוני של ניסיון לעשות זאת. באופן הזה, המטופל / הילד יתחיל לקבל חיזוקים חיוביים, ולחוש גאווה והערכה מהסובבים אותו כלפי המאבק הפנימי שלו מול הדחפים התוקפניים.

הכלי מעודד את המשתמש בו לזהות היבטים שונים ומגוונים בנפשו, להכיר עוד ועוד קולות פנימיים ורגשות, וללמוד שיש מקום לכולם ושכולם חלק ממנו. כך למעשה השימוש בשיטה מעודד העמקה של יכולת לאינטגרציה פנימית ולעבודה נפשית על ״אחדות הניגודים״: קבלה והכלה של מגוון הולך וגדל של היבטים של העצמי. כמו כן, הוא מעצים את יכולתנו להיות ״המנצח על התזמורת הפנימית של הנפש״ שלנו: כלומר להיות זה שבוחר את התגובה המתאימה למצב – ולא מישהו שרגשותיו ודחפיו מנהלים אותו. תהליך זה מאפשר הרחבת החופש הפנימי, מחזק את יכולת ההסתגלות החיובית לסביבה ואת הכישורים החברתיים.