רעיונות לשימוש יצירתי בקלפים

1} פעילויות לפסח עם ארץ יצורי הנפש

א. יציאה מעבדות לחרות בעזרת ארץ יצורי הנפש:

שאלתם את עצמכם פעם: "מי מנהל אותי? אני או השדונים שלי?" כאשר השדונים משתלטים עלינו – אנחנו הופכים להיות עבדים שלהם!!

הם מכתיבים לנו איך להרגיש, איך להתנהג, מה לעשות או לפעמים מה לא לעשות… את מי לאהוב, מה לחשוב על עצמנו ועוד. יציאה אמיתית מעבדות לחרות – היא השתחררות משלטון השדונים, מהעריצות של "פרעה" הפנימי בתוכנו, כמו למשל: שדון הביקורת והשיפוט העצמי שאומר לי "את לא מספיק שווה" או "זה לא מספיק טוב". או שדון הקיפוח שמכתיב לי להרגיש כל הזמן שלאחרים יש יותר ממני, ושדון הפחד ששם אותי בכלוב של "האזור הבטוח" של עצמי ולא מאפשר לי לבדוק מחוזות חדשים כגון – התנהגויות אחרות מהדפוסים המקובלים שלי, מקצוע אחר, קשרים אישיים אחרים, התנסות בתחביבים שתמיד קרצו לי ולא העזתי לממש ועוד.

את הרעיון הזה אפשר להעביר בקלות כסדנא טיפולית לקראת פסח:

סדרו את קלפי השדונים גלויים ושאלו את המטופלים שלכם:

"איזה שדון או שדונים כרגע מכתיבים לי איך להרגיש ואיך להתנהג? האם אני מרגיש עבד של אחד משדונים אלו? במה זה מתבטא?

אפשר לצייר את השדונים, או להציג את עצמי והתנהגותי כאשר אני הופך לעבד של השדון או נותן לו לנהל אותי

אחרי בחירה ושיחה על כך – פזרו את קלפי כוחות הקסם עם הזמנה לבחור כוחות שיעזרו לי לעשות "יציאת מצרים"

פרטית ולהשתחרר משלטונו העריץ של שדון זה

אפשר לבדוק איפה הכח הזה כבר הופיע בחיי לאחרונה, מה עוזר לי לעורר אותו

ומה אני צריך/כה לעשות על מנת לחזק אותו

 ב. הורים וילדים בממלכת יצורי הנפש

פסח הוא קודם כל חג משפחתי – הכולל חופש ארוך והרבה שעות להעסיק את הילדים בבית או בנסיעה.

          יצורי הנפש  מתגייסים לעזרתכם ההורים

רעיונות לפעילות בחופש:

* הורים בוחרים את כוחות הקסם שהם רואים אצל הילד שלהם ומספרים לו איפה ואיך הכוחות האלו מתבטאים

           (פעילות שיש בה הרבה העצמה)

* הילדים יכולים לבחור במקביל את השדונים שהם מכירים אצל הוריהם…. ילדים מאוד נהנים לעשות זאת

        וכך יכולים לשקף להורה גם מה שמפריע להם בהתנהגותו – באופן הומוריסטי ופחות מאיים

* במשפחה עם ילדים יותר גדולים אפשר לפרוס את כוחות הקסם ולבחור איזה כח קסם כל אחד מבני המשפחה

       עזר לי לגלות על עצמי

* להכיר את פרעה שבי:

   פעילות זאת מתאימה גם לטיפול משפחתי או דיאדי

 כל אחד מבני המשפחה בוחר את השדון שהכי מציק לו. מדברים על כך שכאשר השדון הזה משתלט עלי

הוא מתנהג כמו פרעה שמנהל אותי והופך אותי לעבד שלו. כדי להצליח להשתחרר מעבדות זאת –

אנחנו צרכים קודם כל להכיר את פרעה. נעשה זאת ע"י כך שנצייר אותו או ניצור אותו מפלסטלינה, חמר או גרוטאות.

אחר כך אפשר לכתוב לו תעודת זהות: איך קוראים לו? מה הוא אוהב לעשות? מאיפה הוא בא?

את השדון אפשר להציג בדרך הומוריסטית, וגם לבדוק אצל שאר בני המשפחה מה קורה כאשר השדון הזה מופיע.

לדוגמא: כאשר שדון הביקורת של אמא מופיע הוא עלול לעורר את שדון הכעס או את שדון הדווקא של אחד הילדים.

כאשר שדון ההצקות של הילד מופיע – הוא עלול לעורר את שדון העצבים של ההורים…וכדומה

בהמשך – ננסה לבדוק איזה כוחות קסם צריך לגייס אצל כל אחד מבני המשפחה בכדי "לצאת ממצרים" ולהשתחרר משלטונם של השדונים האלו

ג. עבודה עם קלף אחד: "הכח להיות מלך ולא קורבן"

בספרה המרגש "נחשים וסולמות בדרך הביתה", כותבת דנה ברנזון על התהליך האמיץ שהיא עשתה כאשר החליטה לשקם את חייה שהתרסקו לחתיכות בגיל 16, בעקבות טראומה מזעזעת שחוותה.

בהקדמה לספר – היא כותבת: "אני לא מוכנה להמשיך ולחיות חיים של קורבן. אני לא רוצה רק לשרוד. אני רוצה לחיות את החיים במלואם. אני רוצה להרגיש. אני רוצה לנשום. אני לא קורבן של הנסיבות – אני יצירה של החיים"

המשפט הנפלא הזה, היווה השראה לקבוצות טיפוליות רבות שערכתי לאחרונה במרכז הגמילה שאני עובדת בו, עם מטופלים בוגרים, נערים ונערות. רובם הגדול חוו פגיעות קשות במהלך חייהם ונמצאים בטיפול אינטנסיבי, ששאלת המפתח בו היא האם אני בוחר להיות לצאת ממעגל הקורבנות – להפסיק להאשים את נסיבות חיי ואת האנשים שפגעו בי – ולקחת אחריות מחודשת על החיים שלי. קלף "הכח להיות מלך ולא קורבן" מסייע לנו מאוד בתהליך טיפולי זה ומעניק להם תקווה ומודעות לכך שהבחירה בכל רגע נתון היא שלהם.

אחד הסיפורים שמלווים תהליך זה ומחובר לקלף הוא הסיפור על הזאבים שבלב:

אינדיאני זקן ישב עם נכדו וסיפר לו שבתוך

כל אדם שוכנים שני זאבים וביניהם מתנהלת מלחמה מתמשכת,  שאינה נפסקת עולם:

הזאב האחד הוא זאב הרוע, הכעס, הכאב, התסכול, העצב, הקנאה וצרות העין, העלבון, הייאוש, חוסר ההערכה העצמית….

הזאב השני הוא זאב האהבה, הקבלה, החמלה, החיוך, האושר, התקווה, התמיכה, הצחוק, החיבה, האמונה בעצמי….

שאל הנכד: ואיזה זאב מנצח במלחמה, סבא?

ענה הסב : "זה שאתה מאכיל אותו"

אז תזכרו תמיד שרק אתם יכולים לבחור האם להאכיל את הזאב הטוב או את הזאב הרע! לבחור האם אתם קורבנות של נסיבות חייכם, היחס שאתם מקבלים, הדברים שלא נולדתם איתם וכד' – או מלך/מלכה של חייכם!

2}  פרגון ובניית אמון / גיבוש בקבוצה שכבר מכירה:

פותחים את כל קלפי כוחות הקסם

כל חבר קבוצה בוחר כח אחד שהוא ראה אצל מישהו אחר מחברי הקבוצה – סבב שבו משתפים ומסבירים

אפשר בהמשך לעשות סבב של כח קסם שהייתי מאחל לחבר קבוצה אחר ללמוד להשתמש בו ולהסביר למה –

ממקום מכבד

 

3} פרדה מחבר קבוצה / מורה / מדריך:

כל משתתף בוחר כח קסם שבזכות הקשר עם אותו אדם הוא גילה על עצמו ומספר

כל אחד בוחר כח קסם שהיה רוצה לתת לו במתנה

 

4} פיתוח חוסן נפשי וכלים להתמודדות עם לחץ וחרדה  בעזרת קלפי "ארץ יצורי הנפש"

א.  פותחים את קלפי כוחות הקסם כך שיהיו גלויים 

ב.  מבקשים מהמטופל / מהילד לבחור כוחות שהוא כבר יודע שקיימים בו מהתנסויות קודמות של התמודדות

עם מצוקה ולחץ

ג.  מעגנים בגוף כל כח: "שים לב מה אתה מרגיש בגוף כשאתה חושב על הכח הזה שיש לך ועל

    מצב שבו השתמשת בו

ד.  מבקשים מהמטופל / הילד לצייר או ליצור בחומרים שונים (כגון: חמר, פלסטלינה, גרוטאות)

   את "שדון הפחד" שלו.

ה.  מכירים את שדון הפחד / חרדה / חוסר אונים (מתוך ההבנה שכאשר אנחנו מוכנים לאפשר מקום לרגשות הקשים שלנו – בדרך כלל נגלה שיש לנו אפשרות להכיל אותם ואולי הם אפילו פחות מתנפחים) : מזמינים את המטופל לתת לו שם פרטי, לחקור אותו: מתי הוא מגיע? מה התגובה בגוף כשהוא מגיע? מה המשפט הקבוע שלו? מי החברים שלו? מה הוא אוהב לעשות?

ו. לאסוף יחד עם המטופל / הילד "ארגז כלים" להתמודדות עם שדון הפחד, כגון:

* נשימות מרגיעות (לדמיין שאני נושף לתוך בלון או מנפח בועות סבון)
* הרפיה
* פריקת מתח ע"י פעילות גופנית
* חיבוק מאדם / בעל חיים אהוב
* מוסיקה מרגיעה
* לדמיין את עצמי במקום בטוח

* משחק בבובות / חיילים מפלסטיק שדרכו אפשר לעשות היפוך תפקידים ולהיות זה שנלחם בגורמים המפחידים

* לעזור לאחרים שמפחדים יותר ממני – ילדים או בעלי חיים 

* תפקיד כלשהו שנותן העצמה

* אפשר להעזר בספר של הארי פוטר והאסיר מאזקבאן בשיעור על הבוגארט (פרק 7 עמ 130-147)

  כדי ללמד את הטכניקה שבה הופכים בדמיון (או ביצירה) את הפחד שלך למשהו מצחיק ומגוחך.

* לעורר את כוחות הקסם שגיליתי על עצמי קודם לכן שמסייעים לי להתמודד עם הפחד (לפעמים צריך לברר מה מצליח לעורר אצלי כוחות אלו)

* חשוב לדבר על כך שיש לנו סימנים מקדימים בגוף המאפשרים בדרך כלל לזהות ששדון הפחד מגיע כשהוא עדיין "קטן". ככל שנצליח ללמוד לזהות סימנים אלו מוקדם יותר,      ולהשתמש בכלים שיכולים לעזור לנו להרגיע אותו – כך יש יותר סיכוי שנוכל להתמודד איתו ולא לתת לו להשתלט עלינו

* איזה מתנות (כוחות קסם) גיליתי על עצמי מתוך התהליך הזה

5} יצירת "שלט לשדון"

לבחור את השדון שמפריע לי ואז לצייר לו שלט, שיש בו כפתורים להגביר ולהחליש את עוצמת הפעילות של השדון, ויש בו כפתורים של ערוצים אחרים. לדוגמא: אם השדון הוא שדון הפחד, אפשר לצייר כפתור לערוץ של הכח להירגע, לכח האומץ, לכח לבקש עזרה, לכח להתגבר על פחד, לכח לשחק, או לכל דבר אחר שעוזר לי להרגיע את הפחד.

עצם הציור של השלט כבר מאפשר להרגיש שיש יותר שליטה על השדון במקום שהוא ישלוט בי. 

בהמשך אפשר לבדוק: מה מאפשר לי ללחוץ על השלט ולהפעיל את כח הקסם?

מה מאפשר לי ללחוץ על השלט ולנטרל את השדון? איך אפשר לשלוט על העוצמה של השדון על ידי כפתור הווליום בשלט?

 

6} פתיחה עיוורת: (מתאים גם לעבודה אישית, גם למפגש פרטני וגם לקבוצה)

* תודה לאיציק שמולביץ' על רעיון זה

כהקדמה: לחשוב על מטרה מסויימת שהייתי רוצה להשיג כרגע או לבחור כח קסם שהמטרה שלי היא ללמוד להשתמש בו

מניחים את קלפי כוחות הקסם ואת קלפי השדונים הפוכים מול המשתתף

1. להרים קלף חבוי מחבילת כוחות הקסם (בלי לראות איזה) מתוך מחשבה על השאלה: "איזה כח אני צריך על מנת להגשים מטרה זו"

2. להרים קלף חבוי מערמת השדונים מתוך מחשבה על השאלה: "איזה שדון חוסם אותי מלהגשים את המטרה שלי ואיך הוא עושה זאת?"

3. להרים קלף חבוי אחרון מערמת כוחות הקסם מתוך מחשבה על השאלה: "איזה כח יכול לעזור לי להתגבר על החסימה של השדון"

7} פתיחת שנה עם ילדים /צוות:

פותחים את כל הקלפים של הכוחות – כל משתתף בוחר איזה כח קסם הוא מביא איתו לתחילת השנה הזו ואיזה כח קסם היה רוצה לפתח / לטפח במהלך השנה – סבב שיתוף

אחרי זה פותחים את השדונים: כל משתתף בוחר איזה שדון הוא הכי חושש שיפריע לו השנה ואיזה שדון עלול לחסום את יכולתו לפתח את אותו כח קסם שבחר קודם לכן

לקבוצה טיפולית או לכיתה של ילדים / נערים: אפשר לעשות עבודה של "מעקב אחרי השדון" לאורך כל השנה: להתחיל כבר במפגש הזה להכין מחברת / קופסא עם "בנק רעיונות" איך להקטין / להתמודד עם השדון המרכזי שאני חושש ממנו. במהלך המפגשים בהמשך השנה להוסיף בכל פעם עוד רעיון שעבד לי . מדיי תקופה לבדוק מה מצב השדון הזה ובאיזה תכסיסים ותחבולות אני מצליח/ה להתגבר עליו. ובמקביל לבדוק מה מעורר אצלי את כוחות הקסם הנדרשים לשם כך

לדוגמא:  אם שדון הביישנות הוא השדון שאני הכי חושש שציק לי השנה:  אז בכל פעם שאני רוצה לענות על תשובה בכיתה ומתבייש – אני רושם על פתק או מסמן למורה בכדי שהיא תפנה אלי, או מזכיר לעצמי שלא נורא אם אטעה וכד'

אם השדון הוא שדון הכעס: הרעיונות יכולים להתחיל מדרכים לפריקת כעס באופן לא פוגע כגון: שק אגרוף, לשבור מקלות וכד', ודרכים להרגעה עצמית כגון נשימה, שטיפת פנים, סיבוב בחוץ…

חשוב להעצים את הילד בכל פעם שהוא הצליח להתמודד עם השדון שלו

 

 

8) חיבור לכוחות הקסם:

* תודה לד"ר כרמית כהן – מאמנת, מנחת קבוצות, יועצת חינוכית – על הנחייה זו

הנחיה:

" אני מזמינה כ"א לקחת 3 נשימות עמוקות… היזכר בהתנסות או חוויה אחת שהייתה עבורך "חווית שיא" בו הרגשת חיבור לכוחותיך, חוזקותיך שיצאו לאור

היזכר בזמן בו הרגשת אכפתי, חי, מלא סיפוק וחיוניות, מעורב ונלהב….

תהיה שם, תראה אותך, את האחרים, את המקום , הסביבה…."

על הרצפה מונחים פתוחים קלפי "כוחות הקסם",

אני מזמינה לקום להביט, לבחור קלף אחד או יותר המתחבר לחווית ההצלחה שבחרת.

שיתוף בקבוצות קטנות:

· מה האירוע, ספר על הזמן, התקופה, מה היה שם?

· איך הרגשת?

· מה בך הזמין את כוחותיך לצאת לאור?

· מה בסביבה אפשר לכוחותיך לצאת לאור?

· מה היה בך ובאחרים סביבך שעשו זאת ל"חווית שיא" עבורך ואיך הם פעלו?

· מה עשה את הקסם?

· אלו תובנות רכשת על עצמך מהתנסות זו?

או פשוט:

היזכר בחוויה של הצלחה מהתקופה האחרונה ובחר קלף המתחבר לך לחוויה זו.

שיתוף בקבוצות….מליאה