השימוש במטפורה כמפתח אל מעמקי הנפש

מפגש יצירתי, מצמיח ומרפא עם השדונים הפנימיים בטיפול בילדים ובנוער

הנפש האנושית היא ביטוי למשהו חמקמק, בלתי נתפס ובלתי מושג. כולם חשים בה ויודעים על קיומה – אך אף אדם עדיין לא הצליח באמת להגדיר אותה בכלים הרגילים של השפה והחשיבה המדעית. בתרבויות רבות ושונות ולארוך כל ההיסטוריה האנושית – יש חיפוש וביטוי מרתק למטפורות שיכולות לסייע, להגדיר ולתת שמות למבנה הנפש, ולאפיין את החלקים הרבים והסותרים שמהם היא מורכבת. חלקים אלו כוללים היבטים נעימים והיבטים אפלים בו זמנית. בין יתר הסמלים שהתפתחו בכדי לתאר אותם, מופיעים במפלצות, דרקונים, שדים, מכשפות, מלאכים, קוסמים, פיות ועוד.

בטיפול בילדים ובני נוער, אנחנו נתקלים פעמים רבות במצבים שבהם יש למטופל קושי לבטא את הבלתי ניתן לביטוי: מצבים של טראומה או ארועי חיים קשים, רגשות שנוגעים ברבדים עמוקים וראשוניים בנפש, או בחוויות של פציעה ופגיעה עמוקה. במצבים אלו הדרך היחידה לבטא ולהעביר משהו מהחוויה הפנימית הרגשית, היא דרך הדימוי והסמל. המאבקים הפנימיים של ילדים במהלך מסע הצמיחה וההתפתחות שלהם – נחווים פעמים רבות כמאבקים מורכבים ועקובים מדם. מסיבה זו אגדות ומיתוסים רבים עוסקים במאבק בין הגיבור למפלצת: המסמל את מאבקו של הילד בין החלקים המפותחים יותר של הנפש שלו – כגון האגו הצומח והעצמי העמוק, לבין החלקים הציליים הקשורים לעולם הלא מודע, ליצרים ולדחפים.

לחשיבה המטפורית יש תרומה ייחודית ומשמעותית לטיפול בילדים, מתבגרים ובהדרכת הורים. בהרצאה זו נכיר כלים מטפוריים שימושיים – שהתפתחו מתוך הקשבה לדרכי ביטוי של ילדים ומתבגרים את עולמם הפנימי:  ילדים שהביעו דרך דימויים את מה שמתחולל בתהומות הכי כואבים ואפלים של נפשותיהם, כמו גם את תעצומות הנפש המופלאות שלהם. טכניקות אלו נועדו לסייע לזהות ולהעצים את כוחות הריפוי והצמיחה שלהם, ובמקביל לתת שם וצורה לגורמים המעכבים והחוסמים בנפשם. תהליך זה מעודד אותם להכיר ביכולתם  להחליט מי "המנצח של התזמורת הנפשית" שלהם, ולהשתמש בכלים לוויסות ומודעות עצמית.

כך, הם לומדים להפוך למנהיגים במסע חייהם, הקובעים מי מהקולות הפנימיים שלהם יוביל וינהל את התנהגותם ורגשותיהם: הקולות המעודדים צמיחה או אלו החוסמים אותה?

שדונים וכוחות קסם כמטפורה מרפאת

   "ארץ יצורי הנפש" הוא כלי רגשי מטפורי, שפותח מתוך שנים של ניסיון קליני עם מגוון גילאים ואוכלוסיות. הוא מיועד לסייע לילדים, מתבגרים ומבוגרים במסע ההתפתחות הנפשי והרגשי שלהם, לשפר ולחזק את הדימוי העצמי שלהם ואת הביטחון ביכולתם  לשלוט על התנהגויותיהם, להבין ולבטא טוב יותר את עצמם ולשפר את המודעות העצמית שלהם.

כלי זה נועד לסייע למטפלים, מחנכים והורים לעזור לבנות ולחזק את כוחות האגו ואת ההתפתחות הבריאה של ילדים, ע"י כך שהילד לומד להכיר את הדחפים והרגשות המניעים את התנהגותו ולרכוש יותר שליטה עליהם. כתוצאה מכך הוא מפתח יכולות להתגבר על פחדים והתנהגויות הרסניות, להתמודד טוב יותר עם בעיות משמעת, וללמוד איך להפוך חולשה לכוח. השימוש בשפה הזו, מעודד ילדים ומבוגרים לחזק את כוחות ההתמודדות שלהם ולגייס את המוטיבציה להתגבר על ההתנהגויות ודפוסים שליליים, על פחדים וכעסים. שפת יצורי הנפש שואבת השראה מהתורה היונגיאנית, תורת הנפש הבודהיסטית, תאורית הגשטאלט, הגישה הנרטיבית, והטיפול המשלב גישה דינאמית עם CBT.

 הכלי פותח מתוך אמונה עמוקה בכוחות הריפוי החבויים בנפש האדם. הוא מאפשר העצמה של כוחות אלו, כמו גם התבוננות על הגורמים  החוסמים והמעכבים את השימוש בהם.

 הנפש האנושית מורכבת ממגוון קולות והיבטים פנימיים שחלקם סותרים ומנוגדים זה לזה. הפסיכולוג השוויצרי קארל גוסטב יונג – טען שמסע ההתפתחות הנפשי מביא אותנו לחתור לעבר "אחדות הניגודים": אל היכולת להכיל בתוכנו מגוון של קולות, רצונות, היבטים ורגשות סותרים. ככל שנלמד להכיר עוד ועוד מקולות אלו, לבטא אותם ולקבל גם את אותם קולות וחלקים שאנו לא אוהבים בתוכנו – כך נשיג מרחב וחופש פנימי גדול יותר.

רעיונות אלו הובילו אותי לניסוח שפה רגשית מטפורית, המאפשרת ההכרות עם מגוון גדול של היבטים נפשיים ושל קולות פנימיים, להם קראתי "שדונים וכוחות הקסם". את השמות של יצירי נפש אלו, אספתי במשך שנים רבות ביחד עם מטופלים וסטודנטים בגילאי 5-70:

 

כוחות הקסם של הלב:

 הם הכוחות של האגו, ושל ה- , ‘SELF’  המאפשרים לאדם להתמודד מול קשיים חיצוניים ופנימיים. עצם ה"גילוי" של כוחות אלו, והיכולת להתבונן בהם ולקרוא להם בשם, מעצים ומחזק את הדימוי העצמי. הכרות עם "כוחות הקסם" – מאפשרת חיבור ליכולות ויסות, ריסון התוקפנות, איכויות של צמיחה ,העצמה וחיזוק לדימוי העצמי. כמו כן, זהו כלי שמעניק חיבור למשאבים נפשיים פנימיים, וכך הוא מעודד יצירת חוסן נפשי והתמודדות עם מצבי דחק וטראומה.

השדונים:

הם דימוי לדחפים, רגשות ודפוסים, שכאשר הם "משתלטים" עלינו – הם מובילים אותנו להתנהג או להרגיש באופן שפוגע באדם עצמו או בסביבה שלו. "השדונים" נוצרו פעמים רבות עקב חסכים ופגיעות בילדות, מנגנוני הגנה ששרתו אותנו בגילאים צעירים – אך הפכו לדפוסים מקובעים שקשה להשתחרר מהם.

לדוגמא: ילדה שהרגישה שהיא מקבלת אהבה מהוריה רק אם היא מתנהגת לפי הציפיות שלהם ולכן פיתחה התנהגות מרצה והסתירה פעמים רבות את רגשותיה האמיתיים, מחשש שלא יאהבו אותה אם לא תתנהג בהתאם לדרישות ההוריות. כמבוגרת הוא עלולה לסבול מ"שדון ריצוי" המוביל לקולות פנימיים השולטים בהתנהגותה, כגון: "אני תמיד צריכה להתחשב באחרים, הצרכים שלי אחרונים, לא יאהבו אותי אם אגיד מה דעתי האמיתית" וכדומה.

השיטה מבוססת על חשיבה מטפורית ושואבת השראה מהמושג "החצנת הבעיה" :

 "החצנה היא גישה טיפולית המעודדת אנשים להתייחס אל הבעיות המעיקות עליהם כאל אובייקטים ולעיתים אף להאניש אותן. בתהליך זה הבעיה הופכת לישות נפרדת ועל ידי כך – חיצונית לאדם.  תהליך ההחצנה מוביל לכך שהבעיות הנחשבות כטבועות במבנה האישיות והתכונות המקובעות יחסית, נעשות מקובעות פחות וכובלות פחות"

                                     ("אמצעים סיפורים למטרות טיפוליות" /מייקל וויט ודיויד אפסטון)

זיהוי הדפוסים והרגשות הנחשבים שליליים כ"שדונים", מעודד החצנה והאנשה של היבטים אלו, מאפשר להיות עימם בדיאלוג פנימי, ולהבין שהם לא מגדירים את כל המהות של הילד. כל עוד לא נכיר בהיבטים אלו – הם ינהלו את רגשותינו והתנהגותנו, אך כאשר ניצור איתם דיאלוג  נחזור להיות "בעלי בית" או "המנצח בתזמורת הפנימית" של נפשנו.

כך למשל, במקום לומר "זה ילד אלים" אפשר לומר: "הילד נתן לשדון התוקפנות והכעס שלו להשתלט עליו". ניסוח כזה, פותח פתח לשינוי התפיסה העצמית ולשינוי ההתנהגות – מכיוון שנוצרת אפשרות חדשה: לבחור לאלף את השדון, להקשיב לו או להילחם בו, וכך לא לאפשר לו להשתלט עלי!

ילדים יכולים לרכוש את השפה של ארץ יצורי הנפש כבר מגיל צעיר

ולהשתמש בה באופן מרגש. כך הם לומדים לשיים מגוון גדול של רגשות,

ומחזקים את יכולת הבקרה הפנימית שלהם.

 

שדונים באים בחבורות…מתחת לשדון הנגלה, מסתתרים עוד:

הרבה פעמים נראה שדון מסוים – כמו שדון הכעס לדוגמא שמוביל להתנהגות אגרסיבית. אבל עם נבדוק ביחד עם המטופל או התלמיד – נגלה שמתחתיו מסתתר שדון העלבון ו/או שדון החוסר ביטחון,  חוסר שייכות, שדון הקינאה וכדומה. התבוננות כזו עוזרת לחקירה פנימית ומודעות עצמית עמוקה יותר וגם ליכולת לגעת בשורש הבעיה ולא רק בסימפטום החיצוני.

הכרה בשדונים, זיהוי שלהם ומוכנות להתמודד איתם בלי לברוח מהם – היא דרך מצוינת להגיע לחופש פנימי יותר גדול. לפני שמנסים לסלק או להקטין את השדונים של הילד – חשוב קודם כל להקשיב להם! שדונים מביאים פעמים רבות אינפורמציה חשובה.

לדוגמא: ילדה בת 11 הגיעה לטיפול בגלל חרדות, שמנעו ממנה להישאר לבד בבית והובילו לסבל רב עבורה וגם עבור הוריה. כאשר הקשבנו ל"שדון החרדה" הבנו שמה שהוא רוצה להגיד זה שחסר לה זמן איכות עם אמה, שהייתה אשה קרייריסטית, עם עבודה תובענית ואינטנסיבית, שנעדרה הרבה מהבית או שהייתה עסוקה בענייני עבודה גם כאשר שהתה בבית. הילדה חשה שהאם לא באמת פנויה אליה כמעט אף פעם. ההקשבה לשדון של הילדה, הובילה לבניית תוכנית בטיפול: לפי התוכנית האם התחייבה להכניס ביומן שעה קבועה של "פגישה" עם הילדה לפחות פעם בשבוע. בפגישה זו הילדה בוחרת מה היא רוצה לעשות עם אמה, והאם מתחייבת להיות לגמרי פנויה אליה. ברגע שתוכנית זו יושמה – שדון החרדה של הילדה הסתלק מבוייש, ופינה את מקומו לכוחות של שמחה והנאה!

אני ואתה נשנה את העולם:
שימוש בארץ יצורי הנפש עם הורים וילדיהם, מורים ותלמידים

  • הורה / מורה וילד הופכים לצוות: השיח על השדונים והכוחות מאפשר למבוגר ולילד לחבור ביחד לכוחות החיוביים של הילד ולהיאבק או להתמודד יחד מול הגורמים המקשים
  • שיפור השיח הרגשי בין הורה ומורה וילד
  • העצמה – "איזה כוחות אני רואה בך ילד" (מתאים גם למפגשי טיפול דיאדי)
  • חיפוש משותף של אסטרטגיות התמודדות מול שדון מסוים
  • טבלת חיזוקים: צבירת נקודות בכל פעם שהילד מצליח להתגבר על השדון
  • אפשרות להגיד לילד ביקורת באופן בונה ולא שיפוטי: "היום השתלט עליך שדון ההימנעות…בוא נחשוב ביחד איך ניתן לנצח אותו בפעם הבאה?"
  • השפה מאפשרת לילד להגיד להורה מה מפריע לו באופן שיותר קל לתקשר. לדוגמא: "כאשר שדון הביקורת של אמא מגיע – הוא גורם לשדון העצבים ולשדון הדווקא שלי להשתלט עלי…"

הספר " המסע שדונזיה" נכתב על מנת להרחיב את אפשרויות השימוש בשפה המטפורית הזו ולהנגיש אותה גם למחנכים והורים, בנוסף למטפלים. דרך סיפור העוסק בחוויות היומיומיות של ילדים, הם לומדים לזהות את השדונים שלהם, להבין מה המחיר שהם משלמים על כך שהם מאפשרים להם לשלוט בהתנהגותם, ללמוד טכניקות לוויסות ואילוף שדונים, ולעורר את כוחות הקסם שלהם. הספר משתמש במטפורות נוספות רבות, כגון "משרוקית הסטופ" שמאפשרת לילד לעצור את התנהגותו הנשלטת ע"י השדון, או "כוכב האור" שמזכיר לו לבחור בין הכוחות לשדונים. דרך מטפורות אלו, ילדים בליווי הורים, מחנכים או מטפלים, לומדים להתמודד עם פחדים, כעסים, ביישנות, הימנעות וקושי בדחיית סיפוקים.

השימוש בשפת "יצורי הנפש" מאפשר  להעצים ולחזק את הילד, ולסייע לו לבנות דימוי עצמי חיובי.  כהורים, כמטפלים או מחנכים, חשוב לתרגל את היכולת לזהות כוחות קסם ולחפש אותם כמעט בכל דבר שילד עושה: אפילו אם הוא רב עם חבר או עם אחיו אבל בסוף נרגע – הרי שנוכל לתת לו פידבק על כך שהשתמש ב"כוח לעצור ולהירגע" בסופו של דבר. במובן זה, השפה מתחברת לדבריו של פסיכאטר הילדים המפורסם ד"ר דניאל אמן:

"לו היינו נותנים לילד תשומת לב להתנהגות רצויה, לכאורה כזו המובנת מאליה, ירבו הסיכויים שהתנהגות זו תחזור על עצמה. תשומת לב הניתנת בצורה שבח היא הרבה יותר אפקטיבית משימוש בנזיפות או בעונשים. במחקרים נמצא כי היחס הנכון בין שימוש בנזיפות ושימוש בחיזוקים חיוביים הוא יחס של 1:4, על כל תגובה שלילית יש לתת 4 תגובות חיוביות. תפקיד המבוגר, להיות ער להזדמנות לחזק באופן סלקטיבי התנהגויות רצויות, גם כאשר מדובר בילד שמפגין לעיתים קרובות התנהגות לא נאותה, ניתן לחפש ו"לתפוס" אותו מפגין התנהגות נאותה ואותה לחזק.

 בעבודה שלי כפסיכולוג, אם אני יכול לגרום לאנשים לשים לב למה שהם אוהבים אחד בשני ולמה שהם אוהבים בעצמם או באחרים, זו התחלת ההחלמה, כך הם מתחילים להבריא, הדיכאון מתחיל להיעלם, החרדה פוחתת וכן הלאה"

ברוח דבריו של אומן, הרי שאם נסגל לעצמנו שפה מעצימה דרך כוחות הקסם, נוכל להגיד לכל ילד לפחות פעם ביום (וכמובן רצוי הרבה יותר): לדוגמא: "שמתי לב שהיום השתמשת בכוח הקסם להתגבר על פחד, בכוח להתבונן על דברים מזווית אחרת, או בכוח לוותר ולהתחלק וכדומה, אני ממש גאה בך על כך!"

 

רטרוספקטיבה דרך ארץ יצורי הנפש – ניתוח ארועים חריגים:

 ניתן להתבונן על ארועים לא נעימים שקרו בין הילד לחבריו, ובינו להוריו או לאחיו,  מתוך החיפוש המשותף של הורה, מטפל או מחנך וילד: איזה שדונים השתלטו על כל אחד מהם בארוע ובאיזה כוחות קסם היה ניתן להשתמש?

לדוגמא: בשיחה משותפת עם אמא וילדה אחרי התפרצות זעם של הילדה, שהתרחשה עקב כך שהאם שמה לה גבולות וסרבה לקנות לה משהו שביקשה (אחרי שכבר קנתה לה כמה דברים לפני כן), שתיהן יכלו לזהות איך "שדון בא לי" של הילדה הוביל אותה לתסכול ולהתפרצות של שדון הכעס. מול השדונים שהשתלטו על הילדה האם נשלטה על ידי "שדון החוסר אונים" שלה, מה שהוביל אותה למתקפה דומה של שדוני תסכול וכעס מצידה. כל "חגיגת השדונים" הזו התרחשה באמצע נסיעה ונגמרה כמעט בתאונה…

 השיחה על כך, שלוותה בהזמנה של שתיהן לצייר את השדונים שלהן ולקרוא להם בשם – הפכו את כל התהליך להרבה יותר נינוח ואפילו מצחיק ומשחקי. כך שתיהן יכלו לפתור את המריבה ולגייס כוחות קסם שיעזרו להתמודד עם מצבים דומים בעתיד.

כיצד ניתן להפוך שדון לכוח קסם? ומתי כוח קסם הופך לשדון?

ההבנה ש"שדון מאולף" יכול להפוך לכוח קסם, נותנת פתח נוסף לגמישות נפשית, לאינטגרציה פנימית ומחזקת את הדימוי העצמי. לדוגמא: שדון כעס מאולף – יכול להפוך לאסרטיביות, לכוח לעמוד על שלי,

או לכוח פיסי המאפשר לי לעשות דברים בונים (כגון – לעדור בגינה, לנסר, לסחוב דברים כבדים). יש כאן הזדמנות לסובלימציה של הדחף ולהפנייתו לנתיבים בונים במקום למקומות הרסניים.

מן הצד השני: כאשר נשתמש בכוח קסם יותר מידי – הוא עלול להפוך לשדון. למשל: הכוח לשאוף גבוה – עלול להפוך לשדון פרפקציוניזם.

לסיכום:

השפה והכלים של "ארץ יצורי הנפש" (הקלפים והספר) מעודדים את המשתמש בהם לזהות ולהאניש היבטים שונים ומגוונים בנפשו, להכיר עוד ועוד חלקים ורגשות של עצמו, וללמוד שיש מקום לכולם ושכולם חלק ממנו. השימוש בשיטה מעודד העמקה של יכולת לאינטגרציה פנימית ולעבודה נפשית של "אחדות הניגודים": קבלה והכלה של מגוון הולך וגדל של היבטים של העצמי.
תהליך זה מאפשר יותר חופש פנימי, ואפשרויות בחירה הולכות וגדלות של מגוון רגשות ותגובות למצבים משתנים, מה שמחזק את יכולת ההסתגלות לסביבה.

קריאה מומלצת:

מעיין אפרת (2016) המסע לשדונזיה, הוצאת אמציה

גונן גיטליס דורית (2006) שדונים של נסיכים, צבר הוצאה לאור

קנט ג'ק (2007) דרקון אין דבר כזה, הוצאת עם עובד

מייקל וייט ודיויד אפסטון (1999) אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות, הוצאת צ'ריקובר

ריצ'ארד ד.קרסון  (2003)  לאלף את השדון, הוצאת אריה ניר

עוד חומרים ורעיונות לפעילות טיפולית ומשחקית עם הקלפים

באתר: www.soulcreaturesland.co.il

ובקבוצת הדיון בפייסבוק "מדברים בשפת יצורי הנפש":

www.facebook.com/groups/TheSoulCreaturesLandDialog