תיאור תהליך היצירה של שפת ארץ יצורי הנפש והקלפים

אפרת מעיין, יוצרת השפה:

את השמות וההיגדים של קלפי הכוחות והשדונים, אספתי במשך 9 שנים ביחד עם מטופלים שלי בני 5-70 ממגוון אוכלוסיות, ועם סטודנטים שלימדתי. איסוף זה נוצר מתוך סקרנות גדולה שיש בי להכיר את המורכבות המרתקת של הנפש האנושית, מתוך הכרה בכוחה הנפלא של החשיבה המטפורית ומתוך חיפוש כלים לסייע לאנשים להכיר את עצמם ואת האוצרות החבויים בתוכם. בפיתוח השפה הושפעתי מתאוריות שונות ומרעיונות שקסמו לי, על כך שהנפש בנויה מניגודים ומקולות רבים וסותרים (במיוחד תורתו של יונג, הגשטאלט , רעיון ההחצנה של הגישה הנרטיבית ותורת הנפש הבודהיסטית). שפת צורי הנפשמשקפת את את הרעיון שההתפתחות הנפשית שלנו חותרת אל עבר "אחדות הניגודים" (יונג) – תהליך המאפשר להכיר ולחשוף היבטים חבויים של עצמנו הנמצאים ב"צל" שלנו, חלקם נפלאים וחלקם מעוררים דחיה, פחד או בושה. תהליך זה מוביל לכך שנוכל להכיל בתוכנו יותר ויותר היבטים סותרים של עצמנו – וכך להרחיב את הקיום הנפשי שלנו ולהעשיר אותו.

את הדימוי של "שדונים" כייצוג לאותם גורמים מעכבים בתוכנו – מצאתי בסיפורים מעולם הבודהיזם שמאוד השפיעו עלי והתכתבו עם המונח "החצנה" של מייקל וויט ודיויד אפסטון.תפיסות אלו מעודדות אותנו לא להישאב לתוך הסיפור שלנו, ולא להזדהות עם היבטים בעיתיים של עצמנו, אלא להתבונן עליהם כחלק מופרד מהעצמי, להאניש אותם וליצור איתם דיאלוג חומל. גישה זו מלווה אותי שנים רבות כפסיכולוגית וכאדם ומאפשרת לי לסייע למטופלים להתנהל אחרת מול הבעיות המעיקות עליהם.
שפת ארץ יצורי הנפש שמה דגש על חשיבות המודעות העצמית וההתבוננות הפנימית שיש בה קבלה חומלת לא שיפוטית של עצמנו ושל אחרים. את אופן ההתבוננות הזה אני מתרגלת שנים רבות במדיטציה ומתוך כלים של הקשבה לגוף וריפוי טראומה דרך טכניקות גוף-נפש, שלמדתי במהלך השנים. השפה נועדה לתת כלים פשוטים להביע רגשות ולהתחבר לאוצרות הפנימיים של משאבים וכוחות ריפוי נפשיים.

מוטיב חשוב נוסף שהשפיע על התפתחות השפה, הוא הרעיון שאנחנו יכולים להיות "המנצחים בתזמורת הפנימית של הנפש שלנו" (פרופסור אליהו רוזנהים / אדם נפגש עם עצמו). כלומר, שיש לנו יכולת בחירה מי מבין הקולות הפנימיים הרבים שלנו מנהל אותנו ואם נתאמן בשימוש ביכולת זו – נוכל לחיות בניהול פנימי יותר בריא וקבל החלטות מתוך מקום בריא החותר להתפתחות אמיצה וחיובית.

לאחר שאספתי את מגוון ההיגדים והקולות – פניתי לגיסי – שלום קוולר, בכדי שיעזור לי להפוך את השפה לקלפים טיפוליים ולהעניק לדימויים צורה ויזואלית מיוחדת, על מנת לתת לשפה זו ייצוג מילולי וחזותי גם יחד.

קלפי ארץ יצורי הנפש והספר המסע לשדונזיה, אויירו על ידי שלום קוולר, בוגר האקדמיה "בצלאל" בירושלים בתחום של עיצוב תעשייתי ומרצה במוסד זה ואמן בנשמתו. עוסק בעיקר בציור פרספקטיבות ארכיטקטוניות, מפות מצוירות, ציור ארכיאולוגי ואיור. מתכנן מערכות תצוגה, שילוט ועיצוב המוצר.

ציור הקלפים והספר נמשך 3 שנים שבמהלכן הקדשנו חשיבה משותפת רבה על כל קלף וציור, בכדי להמחיש בצורה הכי מדויקת את הרעיונות המופשטים של שפת ארץ יצורי הנפש, ולהנגישם לקהל רב גילאי.

היה לנו חשוב ליצור דמויות הומוריסטיות, אך לא ילדותיות מידי ולא מפחידות, שישקפו מצבים רגשיים שונים ושניתן יהיה להזדהות איתם בכל גיל.

השדונים והכוחות - תיאור תהליך יצירתם מפי האמן - שלום קוולר:

האתגר בציור הדמויות היה כפול. הראשון היה יצירת אב- טיפוס של שתי דמויות בעלות אישיות הפוכה, האחת, כוח הקסם, חיובית אך לא "דביקה", השנייה – השדון, שלילית אך כזו שאינה מעוררת דחייה או רתיעה. שתי הדמויות גם יחד צריכות שיהיו נטולות זהות מגדרית של מוצא אתני, מעמד סוציו אקונומי, מין, שייכות פוליטית וכדומה.

הפתרון שבחרתי היה להאניש בעל-חיים כזה שנתפס בעינינו כלא מאיים, לא מזיק ואפילו נחמד. הקשר לטיפול בעזרת בעלי חיים, שאפרת משתמשת בו, רק חיזק את הבחירה הזאת.

את דמות השדון בניתי על פי דימוי של חרגול שיש בו סממנים "שדוניים" – כדי לשנות את קנה המידה לזה של בן אנוש הוספת לשדון אוזניים "חמוריות" משהו, כרבולת שיער מדובללת ופרועה ומקור של ברווז כדי להחליש את כישורי הדיבור שלו, ובכך להדגיש את התנהגותו הנלוזה. הסדנלים התנכיים – כדי שיהיה ברור כי השדון "נולד" בישראל והוא איננו רע מנעוריו אלא רק שובב גדול..

את דמות כוח הקסם יצרתי לזכרו של נדב, בני, שטבע בבריכת שחייה פרטית והוא בן כמעט חמש וחצי. דמותו הצנומה, מבנה פניו המשולשים ושערו הזהוב מאפיינים את דמות כוח הקסם .כנפי השפירית מחברים את הדמות לעולם החרקים שנדב אהב לעסוק בו וגם את הקשר למים – סביבת מותו. הרגליים היחפות מבטאות את תחושתי לעובדת אי היותו. הכובע הגבוה שיש בו משהו מאביזרי הקוסם… הכובע היה תחפושת לחג פורים האחרון, שנדב הגה בעצמו ואף ציירו בדיוק מפליא כדי להמחיש לי את כוונותיו. חמשת הכוכבים הזהובים על הכובע – כמספר האביבים שנדב חווה בחייו.

האתגר השני היה בניית ההמחשה לתכונות יצורי הנפש שאפרת נתנה להם ושברובן היו מופשטות באופיין. לשם כך בדקתי בהבעות פנים, שפת גוף, ותנוחות מול המראה, בסביבה, ומהתבוננות על שותפים אחרים כגון בעלי-חיים, צומח ואף חפצים דוממים..

הציורים נעשו בעיפרון ונצבעו בצבעי מים. הרקע המרובע והחד גווני ליצורים, חף מהקשרים אסוציאטיביים זרים והוא מעניק לציור ממד עומק נוסף