תוכניות הכלה של ארץ יצורי הנפש לבית ספר יסודי

תוכנית שנתית לשיפור הוויסות הרגשי ורכישת כלים למודעות עצמית ולשיח מורה-תלמיד

רציונל:

תוכנית "ארץ יצורי הנפש" התהוותה מתוך הצורך לתת מענה ליצירת שפה רגשית משותפת בין מורים ותלמידיהם, וכלים להעצמה ולוויסות רגשי ולשיפור האקלים הכיתתי.

אחד מהרעיונות המרכזיים שעליו מבוססת תוכנית זו, הוא שילד המוצף רגשית לא יכול להיות פנוי ללמידה ולהתפתחות. אם ניתן לילדים כלים להביע את עולמם הפנימי, לתקשר את רגשותיהם ולווסת אותם – נסייע להם לתפקד טוב יותר בלימודים ובחברה.

התוכנית נוצרה על ידי אפרת מעיין – פסיכולוגית קלינית ותיקה העובדת שנים רבות עם ילדים, בני נוער, צוותי חינוך והורים, מתוך ניסיון של שנים רבות בהקשבה לילדים ובחיזוק כוחות ההתמודדות שלהם.

היא מבוססת על שפה רגשית ייחודית שפיתחה אפרת, הנקראת "ארץ יצורי הנפש": שפה המעודדת את הילד להכיר ולבטא את עולמו הפנימי, לזהות רגשות ודחפים שמניעים את התנהגותו, לרכוש כלים לשליטה בכעסים והתנהגויות הרסניות, ולטפח חוסן נפשי וביטחון עצמי.

מטרות התוכנית:

·        העצמה וחיזוק ביטחון עצמי

·        טיפוח חוסן נפשי

·        חיזוק המודעות עצמית

·        שיפור היכולת לוויסות רגשי ולניהול פנימי

·        שיפור התקשורת הרגשית

·        חיזוק מיומנויות חברתיות

·        רכישת כלים להתמודדות עם מחסומים ופחדים

·        שליטה על כעסים והתמודדות עם קושי בדחיית סיפוקים

 
אנחנו מציעים לבתי הספר 2 מודלים של עבודה – ניתן ומומלץ ליישם את שניהם במקביל:

1. תוכנית הכשרה והדרכה לצוות המורים:

התוכנית מונחית על ידי צוות מנחים מוסמכים של ארץ יצורי הנפש ומועברת לתלמידים על ידי המחנכות ו/או היועצת דרך מערכי השיעור הנמצאים בספר "המסע לשדונזיה" ובחוברת התרגול הנלווית אליו.

התוכנית כוללת:

1. הרצאה וסדנת הכשרה לצוות המורים

2. הדרכות וליווי שוטף של צוות המחנכות והיועצת לאורך השנה

3. הרצאה להורים על מנת להעניק גם להם את הכלים של ארץ יצורי הנפש לחיזוק השיח המשפחתי

 

הספר "המסע לשדונזיה" משתלב בתוכנית השנתית של כישורי חיים, במטרה לשפר את האקלים הכיתתי והשיח הרגשי בכיתה, ולהעניק למורים כלים להעצמה של התלמידים, הצבת גבולות אפקטיבית ושיפור בעיות משמעת, ולחיזוק ושיפור מיומנויות חברתיות. כל פרק בספר מהווה בסיס למספר שיעורים, ויש בו רעיונות רבים לשיח, פעילויות קבוצתיות, חקר אישי וקבוצתי ואפשרות לתרגול השפה ולשיעורי בית דרך היומן האישי המלווה את הספר.

בתי ספר שהתנסו בתוכנית זו, מדווחים על שיפור ניכר ביחסי מורה-תלמיד, שיפור בדימוי העצמי של התלמידים ובתחושת המסוגלות והוויסות הרגשי /התנהגותי.

2. תוכנית הכלה לתלמידים עם קשיים רגשיים והתנהגותיים הזקוקים להעצמה ותמיכה:

12 מפגשים (מינימום) לקבוצות הכלה של 8 תלמידים, המונחים על ידי מדריכה מוסמכת של ארץ יצורי הנפש (כל המדריכות שלנו בעלות הכשרה בטיפול או אימון או ייעוץ)/

תכני המפגשים:

  • היכרות עם הכוחות האישיים והחוזקות של כל תלמיד ועם הכוחות הקבוצתיים
  • היכרות עם חסמים רגשיים ולימוד של טכניקות להתגבר עליהם
  • שליטה בכעסים וטכניקות להבעת רגשות של תסכול באופן חיובי
  • גיבוש חברתי ולימוד איכויות של הקשבה, פרגון, קבלת השונה
  • התמודדות עם פחדים והימנעות
  • שיפור היכולת לדחיית סיפוקים
  • הגדלת "המיכל הפנימי" – היכולת להכיל רגשות ולשאת תסכולים
  • חיזוק יכולת הבחירה והניהול הפנימי: היכולת להיות "מנהיג בתוך נפשי"

 

 

התוכנית מאושרת במאגר התוכניות הממוחשב של משרד החינוך ומספרה 4773

לפרטים נוספים והזמנת סדנאות והדרכה מקצועית לצוותים חינוכיים בבתי הספר:

www.soulcreaturesland.co.il      טל': 050-5773739     info@soulcreaturesland.com 

 

התוכנית מלווה על ידי מנחים מוסמכים מטעם ארץ יצורי הנפש וכוללת:

  • הרצאה וסדנת פתיחה לצוות המורים

  • הדרכות וליווי שוטף של צוות המחנכות והיועצת לאורך השנה

  • אפשרות למפגשים עם הורים להסבר והדגמות על הכלים והשפה על מנת להפוך את השפה של ארץ יצורי הנפש לשפה משפחתית 

סרטון הסברה - שפת יצורי הנפש

משובים מאנשי חינוך שהתנסו בתוכנית